Past jouw abonnement nog steeds bij jouw bel- en internetgedrag? FOTO: PR
Past jouw abonnement nog steeds bij jouw bel- en internetgedrag? FOTO: PR (Foto: ADRIANNAELKPHOTOGRAPHY)

Kies je voor prepaid of een abonnement?

  Zakelijk

Het is ruim twaalfenhalf jaar geleden dat Steve Jobs het podium betrad en de geboorte van de iPhone bekend maakte. Hij noemde het destijds drie apparaten in één: 'Een breedbeeld iPod met touch-bediening, een revolutionaire mobiele telefoon en een baanbrekend toestel met internetverbinding.'

REGIO - De tijd heeft niet stilgestaan, want een 'volledige computer die in je broekzak past' was destijds nog revolutionair, maar vandaag de dag is het de normaalste zaak van de wereld om een iPhone of Androidtoestel op zak te hebben. Het gebruik is explosief gestegen en volgens de laatste cijfers brengt de gemiddelde Nederlander meer dan drie uur per dag door op de telefoon. Wat voor beller ben jij? Past jouw abonnement nog steeds bij jouw bel- en internetgedrag? Of heb je eigenlijk helemaal geen abonnement nodig en kan jij prima af met prepaid?

Prepaid

Wanneer je kiest voor prepaid, betaal je vooraf. Dat heeft vanzelfsprekend als groot voordeel dat je nooit wordt 'verrast' met een hoge telefoonrekening. Maar tegelijkertijd zijn de tarieven per minuut, sms en MB bij prepaid hoger dan bij een abonnement. Toch kan prepaid voordeliger zijn. Bijvoorbeeld als je zelf weinig belt of je telefoon alleen gebruikt om bereikbaar te zijn. Hiervoor kan je de volgende vuistregel hanteren: Kies voor prepaid als je minder dan dertig minuten of sms'jes per maand gebruikt. Gebruik je je telefoon ook om te internetten? Let op dat je datatoegang via mobiele netwerken uitstaat en dat je alleen gebruik maakt van WiFi.

Abonnement

Als je een regelmatiger beller bent of veel MB's gebruikt omdat je onderweg vaak berichtjes verstuurt, filmpjes kijkt of muziek download, kan je beter een abonnement afsluiten. Je betaalt elke maand een bepaald bedrag en daarvoor krijg je een of meerdere bundels met belminuten, sms'jes en MB's. Meestal duurt zo'n contract 1 of 2 jaar, maar sommige providers bieden ook abonnementen die je maandelijks kunt opzeggen. Maandcontracten zijn doorgaans iets duurder en bieden je daarnaast niet de mogelijkheid om een telefoon aan het abonnement te koppelen waar je een vast maandbedrag voor betaalt. Hoe langer je contract duurt, hoe goedkoper je abonnement. Als de contractduur voorbij is, worden ook de een- en tweejarige contracten maandelijks opzegbaar. Hierdoor kun je waar nodig het contract met of zonder nieuwe telefoon verlengen tegen vaak lagere tarieven dan het lopende contract. Houd wel je rekening goed in de gaten, want als je structureel moet bijbetalen, is het meestal een stuk goedkoper om je abonnement een beetje naar boven bij te schroeven.

Bij twijfel

Twijfel je nog steeds en wil je liever persoonlijk advies bij jouw keuze? Loop gerust even een telefoonwinkel binnen. Daar kunnen ze je niet alleen adviseren over verschillende abonnementen, maar ze kunnen je ook vertellen welke provider het beste bereik heeft in de regio waar jij woont.

Meer berichten