Logo heusdensecourant.nl


‘Toontje’ van den Hoven neemt tevreden maar met weemoed afscheid van Van den Hoven Elektrotechniek en zijn vaste klanten. Foto: Yuri Floris Fotografie
‘Toontje’ van den Hoven neemt tevreden maar met weemoed afscheid van Van den Hoven Elektrotechniek en zijn vaste klanten. Foto: Yuri Floris Fotografie (Yuri Floris Fotografie)

Van den Hoven Elektrotechniek stopt

  Zakelijk

Zijn er problemen met bijvoorbeeld wit- of bruingoed? Dan belde je Toontje en die regelde het wel. Nu, na bijna 24 jaar zijn klanten met veel plezier bij te hebben gestaan, sluit Toon van den Hoven (72) binnenkort definitief de deuren van zijn bedrijf aan de Achterstraat. Een standvastig besluit, maar niet zonder emotie!

DRUNEN - Al 58 jaar is Toon werkzaam binnen de elektrotechniek. Ruim 30 jaar werkte hij bij Van Sluisveld in Elshout waar hij bleef tot de sluiting in 1994 waarna Toon een eigen onderneming startte: Van den Hoven Elektrotechniek. "Ik kan mijn eerste klant nog goed herinneren", aldus Toon. "Ik ben vroeg begonnen met werken maar heb het altijd graag gedaan en veel plezier in gehad. Het was bíjna altijd gezellig. Op een enkele lastige klant na, maar dat vergeet je gauw." De afgelopen anderhalf jaar rees steeds vaker de vraag over de voortzetting of beëindigen van Van den Hoven Elektrotechniek. "Een overname door zijn zoon en dochter was een serieuze optie", vertelt Toon. "Maar er is amper aan personeel te komen en het is eenvoudigweg niet rendabel met slechts één persoon op de baan en één in de winkel." Toch heeft het even geduurd voor de definitieve beslissing viel. "Ik was bang dat ik mijn klanten teleur zou stellen", erkent Toon. "Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt. De mensen zullen er aan moeten wennen, want 'Toontje deed 't wel', maar Toontje doet het niet meer." Toon heeft een bijzonder lange carrière in het vak op zijn naam staan. In die jaren zijn de technieken volgens hem niet per sé veranderd, de wijze van aanleg van installaties wel. Toon: "Het is meer frotwerk geworden. De kwaliteit van het apparatuur is gaandeweg verslechterd. Vroeger was een wasmachine niet te tillen maar wel degelijk!" Ook het grote aanbod, de klantgerichte service en klantgedrag is veranderd. "Nu zijn er wasmachines te kust en te keur online en bij grote ketens verkrijgbaar", herinnert Toon zich. "Pas als er problemen na de garantie komen, weten ze ons te vinden. Vroeger hadden we vaste klanten van aankoop tot reparatie en vervanging. Men had vaak een Miele wasmachine, die ging 20 jaar mee en bij 'overlijden' werd ik gebeld met de opdracht 'bestel maar een nieuwe'. Dergelijk degelijk apparatuur en klantenbinding is niet meer." Over zijn dagbesteding na de sluiting maakt hij zich niet druk. "Ik blijf wel bezig!", benadrukt Toon. "Er is nog genoeg te doen en zolang je werkt draai je mee in de maatschappij. Een rondje Drunense Duinen fietsen is leuk, maar dat doe je ook niet elke dag. Je moet mee blijven draaien en blijf actief in het verenigingsleven." Zichtbaar geëmotioneerd richt hij zich tot zijn vaste klanten: "Het gaat jullie goed, tot ziens!"

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox