Logo heusdensecourant.nl


Weer roze lintje borstkankerzorg Bernhoven

  Zakelijk

Ook dit jaar ontvangt Bernhoven het roze lintje voor goede borstkankerzorg van de Borstkankervereniging Nederland (BVN). Bernhoven voldoet meer dan gemiddeld aan de normen die BVN stelt voor patiëntgerichte borstkankerzorg.

UDEN - Dit jaar is bij de beoordeling extra aandacht besteed aan samen beslissen in de zorg. Een thema waaraan Bernhoven veel aandacht besteed. Dat doet het ziekenhuis met de campagne ‘3 goede vragen’. In 2016 werd de campagne geïntensiveerd onder het motto ‘Samen beslissen, goede zorg begint met een goed gesprek’. Ook hier was Bernhoven een van de kartrekkers. Keuzehulpen zijn (en worden) geïntroduceerd om patiënt en arts te ondersteunen bij het maken van een behandelkeuze die past bij de persoonlijke omstandigheden en wensen van de patiënt. Ook voor patiënten met borstkanker gebruikt Bernhoven een keuzehulp.

Dat is ook terug te zien in de respons van patiënten die zijn bevraagd naar hun ervaringen met borstkankerzorg in Bernhoven. 96 Procent van de patiënten geeft aan dat hun wensen helemaal of grotendeels zijn meegenomen in de behandeling (landelijk 93 procent) en 90 procent zegt dat zij alle tijd en gelegenheid hebben om vragen te stellen. 88 Procent vindt dat alles in begrijpelijke taal wordt uitgelegd (landelijk is dat 82 procent) en 83 procent zegt dat de zorgverleners voldoende tijd nemen (landelijk 77 procent).

De borstkankerzorg in Bernhoven is gebundeld in het Borstcentrum Bernhoven (www.bernhoven.nl/patienten/specialismen-afdelingen/afdelingen/borstcentrum/) waarin verschillende specialismen met elkaar samen werken. Zeker 90 procent van de patiënten kan hier al binnen vijf dagen na verwijzing terecht voor verdere diagnostiek. Hetzelfde percentage wordt, wanneer nodig binnen vijf weken geopereerd.

Alle gegevens van de monitor borstkankerzorg van BVN zijn in te zien via monitorborstkankerzorg.nl.

Reageer als eerste
Meer berichten