Een groepje leerlingen van het d'Oultremontcollege uit Drunen presenteert hun advies aan de jury en aan alle overige aanwezigen.
Een groepje leerlingen van het d'Oultremontcollege uit Drunen presenteert hun advies aan de jury en aan alle overige aanwezigen. (Foto: )

Natuuronderzoek voor en door jongeren

  Verenigingen

Dinsdag 19 februari hebben de 6 beste groepjes van het d'Oultremontcollege uit Drunen en Het Jeroen Bosch College uit 's-Hertogenbosch hun eindresultaat van het "Jongeren Adviesbureau" gepresenteerd bij De Schaapskooi in Drunen. IVN Natuureducatie heeft de leerlingen om advies gevraagd bij een actueel vraagstuk uit de praktijk van Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen: hoe kunnen wij het basisschoolprogramma over dassen beter laten aansluiten bij de (technologische) mogelijkheden waarmee de doelgroep in het dagelijks leven te maken heeft? Het advies van de leerlingen werd enthousiast ontvangen door de Stuurgroep van Nationaal Park de Loonse en Drunense Duinen.

DRUNEN - In totaal namen ongeveer 100 leerlingen in groepjes deel. Zij presenteerden allen tijdens de voorronden in hun klas. Deze presentaties werden gejureerd door de leerkrachten en duingidsen. De 6 genomineerden groepjes mochten tijdens de slotbijeenkomst presenteren aan een volle zaal met leerlingen, onderwijskrachten, ouders, duingidsen en een jury in De Schaapskooi in Drunen.
In 18 lessen leren de leerlingen in groepjes hoe zij een adviesbureau opstarten om vervolgens als bureau onderzoek uit te voeren op het gekozen onderwerp. Met als doel het uitbrengen van een advies dat direct uitvoerbaar is voor de opdrachtgevers.
De 6 bureaus met de beste adviezen over de vernieuwing van het scholenprogramma 'Dassenwerk' mochten deze presenteren aan een deskundige jury. Deze bestond uit Marion de Cocq, projectleider IVN, Kees Grootswagers, wethouder in Loon op Zand, Mart van der Poel, wethouder in Heusden, André Janssen en Bert van Opzeeland van de Dassenwerkgroep. Veel creatieve oplossingen werden genoemd, zoals het gebruikt van websites, apps, QR-codes en Moqups. Maar ook creatieve offline opdrachten werden gepresenteerd, zoals een dassenvoetafdruk van gips om in het zand te drukken en na te tekenen, speurtochten, en levend stratego. Met de grote hoeveelheid inspiratie van de leerlingen gaat het IVN aan de slag om het scholenprogramma 'Dassenwerk' te verrijken.
In het IVN Jongeren Adviesbureau worden leerlingen uitgedaagd om kennis en vaardigheden te verbreden met de 21ste-eeuwse vaardigheden als samenwerken, probleemoplossend vermogen, creativiteit, kritisch denken en professioneel communiceren. Verder biedt IVN met een Jongeren Adviesbureau een project met een waardevolle invulling voor loopbaanoriëntatie en de SLO-kerndoelen. Kijk voor aanvullende informatie op www.ivn.nl/ivn-jongerenadviesbureau.

Meer berichten