Stichting Bergsche Maasveren verzorgt sinds 2009 de exploitatie van de drie veren, waaronder ook de Bernse Veer. Foto: Yuri Floris Fotografie
Stichting Bergsche Maasveren verzorgt sinds 2009 de exploitatie van de drie veren, waaronder ook de Bernse Veer. Foto: Yuri Floris Fotografie (Foto: Yuri Floris)

'Rondje Pontje' over de Bergsche Maas

  Toerisme

Een overtocht met de veerboot over de Bergsche Maas blijft bijzonder. Je kan met de wind in je haren even over het water wegdromen. Dat geldt ook voor de zussen Petra en Carla van der Pol uit Vianen. "We komen met de fiets van de camping van Nederhemert. Op de kaart hebben we gezien dat we via Heusden langs de Maas een pont naar Drongelen kunnen nemen. Via een lus gaan we dan weer bij een andere pont over het Capelse Veer terug. En dat helemaal gratis!"

door Hans van den Eeden

REGIO - Het is een herkenbaar beeld voor schipper Gerrit Buitenga: "Ik vaar al vijf jaar met veel genoegen op de pont van het Bernse Veer. Veel fietsers, auto's, een enkele tractor en soms zelfs een kudde schapen zet ik over. Vaak zwaaien we naar bekenden. Toch is ieder tochtje anders."

Culturele scheiding

De veren vormen, hoe je het ook bekijkt, altijd de verbinding naar 'den overkant'. De Bergsche Maas vormt bovendien de culturele scheiding tussen katholiek en protestant, klei en zand en tussen patat en frites en maakt ook onderdeel uit van de Zuiderwaterlinie. In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog werd het zelfs even frontgebied.

Stichting

Peter Groenestein, voorzitter van Stichting Bergsche Maasveren, vertelt dat de stichting de drie veren vandaag de dag exploiteert. Het gaat hierbij om het Bernse, het Drongelens en het Capelse Veer. "Het Bernse en het Capelse Veer zijn vooral populair bij toeristen. Goed voor ieder 400.000 passagiers per jaar. Het Drongelens Veer is met 800.000 passagiers een belangrijke schakel tussen woon- en werkverkeer en voor scholieren met 800.000. Ruim 80.000 overtochten per jaar werden genoteerd."

Energietransitie

Stichting Bergsche Maasveren verzorgt sinds februari 2009 de exploitatie van de drie veren. In totaal zijn er op dit moment 26 schippers in dienst en jaarlijks wordt er maar liefst 150.000 liter dieselolie verstookt. "In verband met de energietransitie is dit aanleiding om het in de toekomst toch anders te gaan doen. We oriënteren ons hier samen met collega's nog op", vertelt Groenestein.

Wilhelmina

Aanvankelijk waren de veren eigendom van Rijkswaterstaat. Deze veren zijn bij het graven van de Bergsche Maas in het leven geroepen. In 1904 werd de 'rivier' door Koningin Wilhelmina geopend. Daardoor werd een aantal dorpen afgesneden van onder andere Heusden. Dat betekende dat religieuze gemeenschappen en families van elkaar werden gescheiden. Dat gold ook voor boeren. Bij wet is toen bepaald dat het veer altijd gratis zou blijven. In het begin van de twintigste eeuw wilde Rijkswaterstaat de veren echter commercieel gaan exploiteren. Een verzet van gemeenten, stichtingen en de bevolking was het gevolg. Na een politieke strijd nam de stichting Bergsche Maasveren de drie veren over. Daardoor kunnen de veren de komende dertig jaar gratis blijven. Heen en weer, dat wel.

Meer berichten