Muzikale duizendpoot Esmeralda Schütz grijpt iedere kans die haar geboden wordt met beide handen aan. Foto: Yuri Floris Fotografie
Muzikale duizendpoot Esmeralda Schütz grijpt iedere kans die haar geboden wordt met beide handen aan. Foto: Yuri Floris Fotografie (Yuri Floris Fotografie)

Muzikale duizendpoot Esmeralda Schütz

  Cultuur

Wie in juli de Gentse Feesten bezoekt, kan verrast worden door aria's van Esmeralda Schütz. Op een rondvaartboot verzorgt de geboren Drunense samen met Peter Marichael een mini-concert. Het is één van de vele uitdagingen die Esmeralda niet uit de weg gaat. In gesprek met de Heusdense Courant etaleert ze bescheiden haar veelzijdigheid. Esmeralda zingt, acteert, speelt piano, dicht en schrijft, woont sinds maart in Gent, maar komt ook maar wat graag thuis bij haar ouders in Drunen.

door Hans van den Eeden

DRUNEN/GENT - "Toen ik vijf jaar oud was, wilde ik al piano spelen. Op mijn zevende jaar werd er in huize Schütz een piano binnengedragen. Later volgde een vleugel", blikt Esmeralda (1988) terug. Daar werd voor een belangrijk deel de basis gelegd voor haar verdere muzikale ontwikkeling. Een opleiding aan de muziekafdeling van het Koning Willem II College in Tilburg was dan ook een logisch gevolg. "Omdat we allemaal zoekende creatievelingen waren, was het een inspirerende en leerzame periode", vertelt ze. Na een lange zoektocht volgt daarna een studie 'Klassieke Zang' aan het Utrechts conservatorium. In deze periode treedt ze eenmalig op met het Nederlands Concertkoor en heeft ze een leerzame stage bij het Groot Omroepkoor.
De muzikale veelzijdigheid van Esmeralda komt zeker ook als dirigent tot uiting. Momenteel is ze muzikaal leider van het succesvolle Vocaal Ensemble Pavane uit Heusden: "Het koor zit diep in mijn hart. Daarom reis ik graag naar Drunen om met het koor te repeteren."

Duidelijk is dat Esmeralda met beide benen op de grond staat. Als er kansen worden geboden, grijpt ze deze met beide handen aan om zich zo verder te kunnen blijven ontwikkelen. Zo loopt ze als theatermaker stage bij het bekende Finborough Theatre in Londen. Uitgedaagd regisseert ze daar de eenakter 'Expectations'. Hiervan is ze tevens co-auteur.
"Ik zing graag verschillende muziekstijlen en genres en ik geniet intens van muziek van componisten als Sondheim en Dvorák, maar luister ook graag naar bijvoorbeeld First Aid Kit, The Beatles, Runrig en Gerard van Maasakkers. Nederlands, Frans en Engels zijn mooie talen waarin ik me goed kan uiten. Bijzonder is ook de operavoorstelling 'Le Nozze zonder Figaro'. "In deze voorstelling, waarvan ik het script heb geschreven en bewerkt, komt Figaro zoals de titel al doet vermoeden helemaal niet voor", vertelt Esmeralda: "Het was een verrassing die door het publiek werd gewaardeerd."
Met veel genoegen kijkt Esmeralda ook terug op haar optreden met Peter Marichael bij het muziektheaterstuk 'Heen en terug, alstublieft…'. Dit stuk werd zowel in Gent als in De Leest in Waalwijk opgevoerd: "Gent is voor mij een energieke stad met veel creatieve uitdagingen". Tijd om stil te staan neemt Esmeralda niet. Ze is altijd bezig. Zo denkt ze op dit moment na over een muzikaal cross-over project met als werktitel 'Roze Flamingo's'. Kortom, we zullen in de nabije toekomst nog veel van en over dit Drunense talent horen!

Meer berichten