Logo heusdensecourant.nl


Olga Franssen probeerde zondag haar liefde voor Monteverdi op het publiek over te brengen. Daar slaagde zij met vlag en wimpel in! Foto: Miel van Hutten
Olga Franssen probeerde zondag haar liefde voor Monteverdi op het publiek over te brengen. Daar slaagde zij met vlag en wimpel in! Foto: Miel van Hutten

Olga Franssen brengt gedurfde en tijdloze Monteverdi weer tot leven

  Cultuur

In aanloop naar de uitvoering van de Mariavespers van Monteverdi aanstaande zaterdag in de Grote kerk in Heusden, hield Olga Franssen zondag een luisterlezing in Het Gouverneurshuis over deze vernieuwende en gedurfde componist. Met verve, maar ook heel charmant nam Olga de bezoekers bij de hand naar de tijd waarin Monteverdi leefde.

HEUSDEN - Het is zo heerlijk wanneer zij haar gitaar pakt om te laten horen wat een dissonant is of hoe een melodie in elkaar steekt. Je merkt dat zij echt van het werk van Monteverdi houdt. Zij laat veel fragmenten horen, waardoor je begint te begrijpen dat Monteverdi een nieuwlichter is. Olga Franssen laat het publiek leerzaam genieten.
Monteverdi leefde op het grensvlak tussen de Renaissance en Barok en was in beide stroming thuis. Het bijzondere van deze componist is dat hij naar eigen smaak experimenteerde met nieuwe vormen van muziek. Hij was bijvoorbeeld de eerste in de muziekgeschiedenis die de dissonant gebruikte. Het was ook Monteverdi die als eerste de dichterlijke tekst boven de muziek stelde: 'prima la parole e poi la musica'. Vanuit deze overtuiging brak Monteverdi met de oude regels van de polyfonie waarbij het voor hem noodzakelijk was om het recitatief, de lopende bas en later de opera in te voeren. Je mag van deze componist zeggen dat hij de eerste echte opera op zijn naam heeft staan. Uiteraard wilde de oude garde niets van deze 'nieuwigheden' weten, maar de componisten uit de Barok waren deze wegbereider zeer dankbaar.
'Steeds was zij een veilige bemiddelaarster tussen mensen en God', dat is de essentie van de tijdloze schoonheid van de Mariavespers van Claudio Monteverdi. Vespro della Beata Vergine ofwel de Mariavespers is de naam van een verzameling muziekstukken voor zangstemmen en instrumenten, gecomponeerd door Monteverdi. De meeste muziekstukken zijn geschreven met het oog op het Rooms-Katholieke avondgebed (vesper = avond). Hiernaast bevat de verzameling een compositie van de reeks vast wederkerende gezangen uit de Rooms-Katholieke mis. Niet alleen de verwante toonaarden tussen de delen geven een bijzondere samenhang, maar ook het gebruik van cantus firmus (vaste zang), waarbij de muzikale partij een melodie of een melodisch motief van lange noten voorstelt, zoals je vooral kunt horen in de vijf psalmen, de hymne, de sonate en het Magnificat.
Muziek-technisch heeft Monteverdi de Mariavespers knap in elkaar gezet, maar het gaat er natuurlijk om hoe je die muziek straks gaat ervaren. Word je getroffen de geniale eenvoud? Onderga je de tijdeloze schoonheid van dit stuk? Het beste advies: ontvang de Mariavespers onbevangen!

Reageer als eerste
Meer berichten